• XVIII Jornada de Gestió Escolar

       

       

       

      RESUM DE LA JORNADA

      Conferència i debat obert
      L’escola com a comunitat i la comunitat com a escola: dinàmiques, fluxes, influències i interferències. Dr. Xavier Úcar (catedràtic de pedagogia social de la UAB)

       

      El Dr. Xavier Úcar ha intentat descriure els sistemes complexos sota l'estructura de triangular tres conceptes: El patró ÉS (ser), l’estructura ESTÀ (estar), i, el procés implica ACTUAR.

      Resalta que en món educatiu les accions són valors, i posa als infants en el centre de la tribu, i esmenta que l'acció comunitària requereix generositat i estar disposat a compartir poder.

      I ens planteja uns reptes: 

      -    De l’escola coma tribu a l’escola com a comunitat conscient (consciència d’ésser escola/comunitat suposa intenció, direcció i sentit).
      -    De l’escola en la comunitat a l’escola de i per a la comunitat i a la comunitat de i per a l’escola.
      -    L’escola/comunitat al servei, desenvolupament i millora de les capacitats de les persones (actituds i aptituds de les persones, i que el context sigui més favorable per al desenvolupament d’aquestes).

      Taula Rodona: Les famílies

      Sra. Anna Cubero (secretària de l’Institut Baix Montseny de Sant Celoni)
      Sra. Marta Comas (tècnica del CEB i directora del projecte “Famílies amb veu” de la Fundació Jaume Bofill)

      S'estableix un debat a partir d'unes qüestions plantejades per la moderadora i les dues convidades s'expressen amb dades i experiències.

      Què estan aportant les famílies a l'escola? Quin creus que és el paper de l'AMPA a l'escola? Quines dades avalen el tipus de funcionament de les AMPA en relació amb els centres? A que cal atribuir la baixa participació en les votacions a representants en els consells escolars? Com fer que les famílies immigrants participin més? Com ho fan les AMPA per facilitar l'acollida de famílies nouvingudes?

      Taula rodona: l’administració local
      Sr. Josep Mayoral (alcalde de Granollers)
      Sr. Carles Bassaganya (ex-alcalde de Sant Joan de les Abadeses)
      Sr. Ramon Coma (director de l’Institut Marta Mata de Montornès del Vallès)

      S'estableix un debat a partir d'unes qüestions plantejades per la moderadora i els tres convidats s'expressen des de les seves experiències.

      Tindria sentit que els ajuntaments tinguessin totes les competències en matèria d’ensenyament en tots els nivells obligatoris? Com pot millor l’ajuntament la qualitat educativa? Què n’esperen els ajuntaments dels equips directius? Els exemples de les oficines d’escolarització o els centres de recursos pedagògics són bons precedents? Sembla que les lleis van en sentit contrari a la municipalització?

           
      Taula rodona: els agents educatius, l’empresa, el lleure
      Sr. Josep Montes (gerent d’Acellec - empresa de lleure)
      Sr. Tomàs Peire (vicedegà de pràcticum de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB)
      Sra. Esther Salat (regidora d’educació - Sant Cugat del Valles)

      S'estableix un debat a partir d'unes qüestions plantejades pel moderador i els tres convidats expressen els seus punts de vista les respostes.

       Com podria anar encaminada l’educació de la tribu? Com s’hauria d’enfocar, des del món empresarial, la col•laboració amb les escoles? Quines habilitats haurien d’aprendre els agents de la tribu més enllà de disposar d’actituds emprenedores? Què es podria fer per valorar el fracàs com una oportunitat per a la millora? Com extreure el major talent possible de les persones?

      Bones pràctiques.  Experiències d’èxit a tres centres educatius:
      - Escola Antaviana de Barcelona
      - Institut Lluís Vives de Barcelona
      - Institut Lacetània de Manresa

      El Sr. Freancesc Freixanet, director de l'escola Antanviana, presenta una breu història de l'escola i com s'ha aconseguit crear xarxa amb els pares i mares, AMPA, docents i institucions en les activitats escolars i extraescolars del centre. "Sense tota la tribu no educaríem, solament instruiríem".

      El Sr. Agustí Rubio, director de l'institut Lluís Víves que té els ensenyaments d'ESO i Batxillerat, a presentat com un centre molt emblemàtic ha conseguit convertir els punts febles amb oportunitats, i per tant crear un projecte educatiu i una xarxa amb el barri i el districte. "El nostre lema és l'òptica vives".

      El Sr. Francisco J. Fernández, director de l'institut Lacetània, que té ensenyament d'ESO, Batxillerats, Programes específics i sobretot Cicles Formatius de Grau Mitjà i Grau Superior, en nombroses famílies. Ens ha fet una breu descripció del centre i ens ha presentat la implicació que hi ha amb les Patronals Empresarials, els Consells Comarcials, els Ajuntaments i altres centres educatius de la comarca del Bages mitjançant la creació d'una Fundació. Aquesta ha permés realitzar pràctiques becades als seus alumnes, reciclar al professorat del centre, actualitzar el maquinari i recursos del centre, realitzar formació als treballadors de les empreses col·laboradores, crear concursos de projectes, etc.... "Ha estat la forma de fer realitat la responsabilitat social del món empresarial en el món escolar.

      En la revista FORUM del proper setembre de 2014 trobareu els articles!!!

       

 

Inscripció
Nom*:
Cognoms*:
Adreça:
Codi postal:
Localitat:
Telèfon*:
Correu-e*:
Comentaris:
CAPTCHA Image
[ Nova imatge ]